Charles ives
Charles Ives
-------------------------------------------------
-
-------------------------------------------------
Fondations d’une intégrité artistique
Histoire approfondie de la musique
Conservatoire Royal de Mons
2010-2011
Charles Ives : Fondations d’une intégrité artistique
« There is a great Man living in this Country—a composer. He has solved the problem of how to preserve one's self and to learn. He responds to negligence by contempt. He is not forced to accept praise or blame. His name is Ives. »
Arnold Schoenberg, in a note found after his death in 1951
* Introduction
1. Eléments Biographiques
2. Formation et influences * Un père musicien * Aspect affectif * Ouverture d’esprit * Musique populaire * Ives organiste * Etudiant à Yale * Lectures transcendentalistes
3. Son œuvre * Anticipation artistique * Quarts de tons * Polytonalité * Clusters * Dodécaphonisme * Citations * Diversité * Exemple des 114 songs * Reconnaissance * Pulitzer * Créations * Emules
* Conclusion
* Bibliographie * Introduction
Charles Ives est souvent considéré comme le « Father of American Music » et il aurait certainement été d’accord avec ce point de vue. Il a voulu son œuvre comme étant purement américaine, directement issue de son environnement direct, sans technique, style ou méthode importés d’Europe.
« I found that I could work more naturally and with more concentration if I didn’t hear much music, especially unfamiliar music. To make a long story short, I went to very few concerts. I suppose everyone is built differently and works differently. It just so happened that I felt I could work better and liked to work more, if I kept to my own music and let other people keep to theirs »
Ives n’avait en réalité que peu de respect pour