Montaigne essais
« Chapitre XII – Apologie de Raimond de Sebonde »
Qu’on loge un philosophe dans une cage de menus filets de fer clair-semez, qui soit suspendue au hault des tours nostre Dame de Paris ; il verra par raison evidente, qu’il est impossible qu’il en tombe ; et si ne se sçauroit garder (s’il n’a accoustumé le mestier des couvreurs) que la veuë de cette haulteur extreme, ne l’espouvante et ne le transisse.|| Car nous avons assez affaire de nous asseurer aux galeries, qui sont en nos clochers, si elles sont façonnées à jour, encores qu’elles soyent de pierre. Il y en a qui n’en peuvent pas seulement porter la pensée.|| Qu’on jette une poultre entre ces deux tours d’une grosseur telle qu’il nous la faut à nous promener dessus, il n’y a sagesse philosophique de si grande fermeté, qui puisse nous donner courage d’y marcher, comme nous ferions si elle estoit à terre.|| J’ay souvent essayé celà, en noz montaignes de deça, et si suis de ceux qui ne s’effrayent que mediocrement de telles choses, que je ne pouvoy souffrir la veuë de cette profondeur infinie, sans horreur et tremblement de jarrets et de cuisses, encores qu’il s’en fallust bien ma longueur, que je ne fusse du tout au bord, et n’eusse sçeu choir, si je ne me fusse porté à escient au danger. J’y remarquay aussi, quelque haulteur qu’il y eust, pourveu qu’en cette pente il s’y presentast un arbre, ou bosse de rocher, pour soustenir un peu la veuë, et la diviser, que celà nous allege et donne asseurance ; comme si c’estoit chose dequoy à la cheute nous peussions recevoir secours : mais que les precipices coupez et uniz, nous ne les pouvons pas seulement regarder sans tournoyement de teste : ut despici sine vertigine simul oculorum animique non possit : qui est une evidente imposture de la veuë. Ce fut pourquoy ce beau philosophe se creva les yeux, pour descharger l’ame de la desbauche qu’elle en recevoit, et pouvoir philosopher plus en liberté.
Mais à ce comte, il se devoit aussi