Article financement de la créativité

3113 mots 13 pages
A N OT E F RO M T H E G U E S T E D I TO R S

MOT DES RÉDACTEURS EN CHEF INVITÉS

Financing Creativity:
New Issues and New Approaches

Le financement de la créativité : nouveaux enjeux et nouvelles approches

Patrick Cohendet, Laurent Simon (MosaiC, HEC Montréal)

Patrick Cohendet, Laurent Simon (HEC Montréal, Mosaic)

The securing of financing is one of the major obstacles encountered in the pursuit of creative activities. It is more difficult to finance creative projects than industrial ones, first because of the lack of clear financial criteria, and second because creative projects are seen, by both public and private investors, as carrying more risks.

Le développement des activités créatrices se heurte à un obstacle majeur : il est difficile de trouver des moyens de financer de telles activités, faute de critères et de repères financiers clairement établis, et parce que les investisseurs publics et privés considèrent que les projets créatifs comportent beaucoup plus de risques que les projets industriels classiques.

Until very recently, academics and practitioners were used to considering the financing of creativity through the lens of the two traditional mechanisms
– government subsidies and private patronage – to stimulate the production of artistic or cultural output. The emergence of what is called the “creative economy” has dramatically broadened the financing of creativity as a central concern of the economic system, calling for innovative solutions from the banking and public sectors or from new stakeholders in diverse communities, or the “crowd.”

Jusqu’à tout récemment, aussi bien les chercheurs que les praticiens ont abordé le financement de la créativité à travers le prisme de deux mécanismes traditionnels : les subventions publiques et le mécénat privé. Or, avec l’émergence de l’« économie créative », soulignée par de nombreux travaux récents1, le spectre des possibilités de financement de la créativité ne cesse de s’élargir. À côté des

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