Generatia '60

Disponible uniquement sur Etudier
  • Pages : 6 (1255 mots )
  • Téléchargement(s) : 0
  • Publié le : 28 mars 2011
Lire le document complet
Aperçu du document
Generatia ’60 - prezentare generala a poeziei

Conceptul de generatie – generatia unui grup de scriitori care au acelasi crez literar si aceeasi estetica . Exista o generatie de creatie ( T.Vianu ) si o generatie biologica – acea generatie nascuta si care a debutat in opera.Cea mai importanta perioada postbelica este generatia ’60 . Ca reprezentanti indomeniu poeziei sunt Nichita Stanescu , Marin Sorescu , I. Alexandrescu , Ana Blandiana.
Nichita Stanescu s-a impus ca unul dintre cei mai interesanti si valorosi creatori de poezie moderna. Nichita Stanescu este mai interesat, mai emotionat de idee decat de sentiment. Critica literara considera ca de la Ion Barbu, poezia romaneasca nu a mai cunoscut o asemenea capacitate de abstractizareca in cazul lui Nichita Stanescu.
Criticul Eugen Simion defineste poezia lui Nichita Stanescu “poezia poeziei”. Stanescu insusi afirma: “poezia nu este numai arta, este insasi viata, insusi sufletul vietii”. De-a lungul intregii sale creatii se disting incercari de a defini conceptia sa despre cunoastere prin arta, despre echilibrul dintre continutul si forma poeziei, despre relatiapoetului cu cuvantul. Poezii pe aceasta tema: “Ars poetica”, “Arta poeziei”, “Arta poetica”, “Arta scrisului”, “Autoportret”, “Poezia”, “Poetul ca si soldatul”, “Cautarea tonului”, “Poetul”, “Tonul”, “Timbrul”.
Etape ale creatiei
Prima etapa - Lirica sentimentelor, adolescentina, in care predomina idealurile romantice, subiectul cunoasterii este eul liric in jurul caruia se circumscrie lumeareala.
In primele doua volume (“Sensul iubirii”, “O viziune a sentimentelor”), majoritatea poeziilor sunt de dragoste, erosul este un prilej de a comunica framantatele intamplari alre fiintei interioare, care sunt mai puternice decat ale conditiei fizice date. Tema primului volum este iesirea din somn , motivul fundamental este cel al rasaritului , al luminii, prefigureaza opoetica a zborului , a transparentei. Iubirea produce o senzatie de plutire, zborul se naste din dragoste ca o coloana a infinitului intre pamant si cer.Tema celui de-al doilea volum , considerat ,,romanul unei idile” este dragostea ca stare de incertitudine , este “cantecul de izbanda a sunetului si a luminii”.

A doua etapa face trecerea spre un lirism interiorizat ,reflexiv si cuprinde volumele : ,,Dreptul la timp” , ,,11 elegii” , ,,Oul si sfera” , ,,Laus Ptolemaei” , ,,Necuvintele” , ,,In dulcele stil classic”. Lirica necuvintelor, maturitatii creatoare incepe cu volumul “Dreptul la timp”. Vizionalismul lui Nichita Stanescu se abstractizeaza, viziunea asupra spatiului si timpului se schimba.Tema volumului este perceperea dureroasa a timupului. Poetul , din perspective abstracta a durerii da o definitie afectiva a timpului :,,trecerea durerii in trecerile timpului”.
Volumul “11 Elegii” este considerat cea mai buna carte a lui Nichita Stanescu. Poetul dezvolta un numar de raporturi care delimiteaza poezia si existenta poetului. Punctul de plecare este criza de natura existentiala pe care poetul incearca sa odepaseasca prin meditatie. Stilul acestor poezii este solemn si ermetic. Nu poti nega ceva ce nu cunosti; pe masura ce cunosti mai mult esti mai constient de relativitatea lucrurilor sale. De fapt, elegiile sunt “definitii” filosofico-lirice ale unor concepte fundamentale ale existentei poetului. In elegii tema este suferinta de diviziune, tanjirea dupa unitate , ridicata la scara cosmica .In,,Elegia 4” refacerea unitatii primordiale nu este posibila pana cand poetul nu va sti limba ierbii, a samburilor, a stelelor. In “Elegia a 10-a”, poetul isi exprima dorinta de a atinge prin intermediul gandirii poetice neauzul, nevazul, negustul, nepipaitul, deci de a exprima inexprimabilul. Spiritul sufera de ceea ce nu poate cuprinde, de imposibilitatea de a materializa imaterialul. Aceasta...
tracking img